söndag 30 januari 2011

Kastrera eller inte?

Jag har bokat tid för att få Gauss kastrerad om ca 10 dagar (den 7: februari blir han 6 månader). Men efter att ha läst i olika forum där folk låtit bli att göra ingreppet på sina inne katter då de endast vistas inomhus och inte hamnar i bråk med andra hannar och i många fall inte heller markerar revir så börjar jag få second thoughts.

En del har haft en hankatt på över 6 år hemma utan att det skett någon "olycka" läste jag i ett par forum. Jag vill helst låta honom slippa ingreppet, ha kvar möjligheten att låta honom bli pappa och känna saker.

Någon som har provat att dra ut på kastreringen eller någon som har åsikter och tips??

6 kommentarer:

  1. Kastrera! Du vet aldrig vad som händer i framtiden och det är lugnast för katten också, så slipper han bli helstirrig och må dåligt varje vår för att han inte kan gå ut.

    Det är inget farligt ingrepp. Jag kastrerade Linus när han var 6 mån och det gick hur bra som helst! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Caroline. Eftersom han ändå inte naturligt kommer att kunna följa sina drifter så lider han nog mindre av att bli kastrerad. Har haft okastrerade hankatter då vi bodde på landet och trots de kunde springa fritt hände det olyckor i alla fall....ooooossss....Pussa och krama Gauss från mig. Kram :)

    SvaraRadera
  3. Ja som jag skrev på facebook, jag tror jag ska försöka hitta en tjej till han innan i alla fall, känns så hemskt att kastrera honom. Möjligheten att han kanske inte alls reagerar på vår och tjejer eftersom stackarn är inne förutom då jag går ut med honom får mig att tveka. Men det blir väl av ändå..

    SvaraRadera
  4. Hej,
    En tanke som slog mig när jag läser är att man kanske inte ska tänka som en människa och överför de känslor man själv upplever/kan föreställa sig på ett djur. Att tycka synd att han inte får para sig med en hona låter lika laddat som om en man/kvinna inte skulle få lov att ha sex.
    Djur känner och tänker lite annorlunda enligt min uppfattning och tänk om han egentligen inte skulle vilja uppleva det en gång och sedan aldrig igen?? Hur vet man att det ena är bättre än det andra? Har du frågat katten??
    kramar Lisen

    SvaraRadera
  5. Sanningen är ju att man aldrig kommer få veta, jag tycker det bara är hälsosamt att spekulera i alla möjligheter så att man gör rätt val för sitt djur. Det enda vi har är våra egna föreställningar och upplevelser som vi kan lägga, genom att läsa, fråga och fundera över det bästa sättet att gå till väga. Det handlar inte om laddning eller projicering, bara om genuin omtanke för hur djuret kommer att må.

    Mvh, Johannes

    SvaraRadera
  6. Måste bara säga, sssååååå söööt!

    SvaraRadera