fredag 28 januari 2011

Din placering i syskonskaran kan påverka dig i din relation?

Jag är äldst i min syskonskara. Äldst innebär förstås också att man är störst, bäst, smartast och den som småsyskonen eftersträvar att vara, ibland hela livet igenom. Men de är ofta omdevetna om att de stora och starka(i närkamp) i själva verket vill behålla sin status såklart men samtidigt vara den som småsyskon oftast lyckas vara. Den roligaste, charmigaste och den mest sorglösa personen på alla tillställningar.

Oftast pratar man bara om relationen till föräldrarna och hur det påverkar oss genom livet men glömmer ofta hur våran roll i syskonskaran påverkat oss.

Jag bläddrade lite i en bok för några år sen där man hade en teori om att man genom att se på båda parters ordning i syskonskaran i en relation kunde bedöma huruvida de passade ihop. Det finns alltså en teori där man tror att en t ex "lillebror" passar ihop med "storasyster" eftersom de kompletterar varandra på ett visst sätt.

Så beskrivs en liknande bok som heter "Äldst, yngst eller mittemellan : din placering i syskonskaran och hur den påverkar dig" :

"Våra syskonrelationer präglar oss hela livet. Inte sällan gifter sig en lillebror med en storasyster. Är du mellanbarn i syskonskaran kommer du att agera medlare även på din arbetsplats. Äldst, yngst eller mittemellan är en intressant och tankeväckande bok om de relationer som har hamnat utanför vårt psykologiska fokus: syskonrelationerna."

Jag skulle nog inte köpa allt som sägs i denna bok utan ta det med en nypa salt, men jag ska inte säga allt för mycket förrän jag har läst den. För det tänker jag göra för att se hur "storasyster" passar ihop med "storebror" för skojs skulle då jag redan har svaret i min bakficka:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar