torsdag 2 december 2010

Julen

Finns det något mellanting mellan det själsliga och de materiella? kan man vara lite av varje kanske eller lite olika från dag till dag...kanske det.

Jag funderar mycket på det nuförtiden. Försöker att hitta en balans mellan det konsumtionsgalna samhället vi lever i och rösten inom mig. Vad ska man lägga pengarna på om inte vackra saker till vårt hem, resor och spara för framtiden då man förhoppningsvis blivit klok på livet. Kanske ska vi dela med oss mer, vi har ju så mycket! Gå ihop flera stycken och laga flera stora former lasagne och stå på julafton och ge till behövande istället för att ge sina nära och kära materiella ting för flera tusen och gosa och mumsa kvällen lång. Kanske en kombination av de två.

Jag vet inte. Förr förstod jag inte vilket språk dessa tråkmånsar pratade när de sa att de inte skulle köpa några julklappar och istället bara äta och umgås. Jag ville för allt i världen inte missa jultåget med allt vad det innebär, bl a att springa på stan och handla under ett härligt rus som jag får när jag köper saker till folk jag tycker om. Hoppet om att pricka så många rätt som möjligt vad gäller klapparna.

I år har funderat mycket på detta och varit mer närvarande i mig i själv. Därav pendlat mellan att inte delta i julklappsracet eller begränsa summan man ska handla för. Jag tror att det lutar åt det senare alternativet men också ha de behövande i tankarna och njuta av att man börjar vakna upp mitt under julhysterin.

Julen är en fin högtid då man kanske ska tillåta sig själv att stanna upp och lyfta blicken med en varm glöggmugg i sina händer och pepparkaksdoft i huset...

1 kommentar: