måndag 21 mars 2011

Första dejten med skönheten...

Igår var jag på katthemmet och träffade ett par fina varelser. Jag var där främst för att träffa Britta Bus som hon heter. Fick gå in i hennes ca 1,5 kvm stora utrymme/ rum där hon låg och vilade med ett grönt skynke som gardin på varder sida av sovplatsen. Syftet med det var att hon skulle känna sig trygg. Hon har ju inte haft så mycket interaktion med människor då hon är född ute i det fria.

Jag fick sprita händerna innan jag gick in till henne och låsa med haken när jag väl var inne. Blev också informerad om att det låg en lång pensel bredvid henne som jag kunde klappa henne med. När jag närmade mig henne så fräste hon ett par gånger tills hon bestämde sig för att spänna ögonen i mig istället. Hon såg på mig så hon knappt blinkade med sina stora vackra ögon. Hon fick mig att känna mig som en brottsling till en början tills jag kom på att jag inte gjort något ont. Varpå jag försökte starta en lek med henne genom att få den lilla uppstoppade kuddleksaken hon hade bredvid sig att börja hoppa runt. Hon följde den ivrigt med blicken men släppte inte helt fokus på mig. Fräste ytterligare ett par gånger då kuddleksaken kom för nära, men till sist kunde man hålla handen nästan intill henne utan att hon gjorde alltför stort motstånd.

En herre som jobbar som volontär började pricka med en laserpekare för att aktivera lilla Britta och hon skuttade efter den röda pricken som om hon inte gjort något annat i sitt liv.

Nu ska jag under 2 veckors tid besöka henne minst 4 ggr för att känna efter och för att eventuellt ta hem henne om allting känns bra. Jag frågade om jag fick komma varje dag och de skrattade och berättade för varandra om min fråga och förklarade att de blir jätteglada om man hälsar på.

Jag är medveten om att det kommer att bli en lång resa om hon flyttar hem till oss och jag förväntar mig inte att hon ska bli en knäkatt och komma springandes när vi kommer hem, Men eftersom hon bara på 15 min gjort så många små framsteg, som att hoppa ner från hennes plats och äta mat trots att jag är kvar i hennes revir är ett gott tecken. Tror och hoppas att hon och Gauss kommer att komma bra överens eftersom de på katthemmet berättade att hon flörtade hejvilt med de andra katterna på hemmet och att hon också är väldigt lekfull och nyfiken av sig. Idag ska jag ta med något som doftar Gauss och något som är mitt till henne och ta med något av hennes saker hem till Gauss så de börjar att vänja sig vid varandras doft.

Jag stannade hos henne i ungefär en kvart. Det sista jag gjorde var att få henne att försöka ta en bit mat ur min hand. Hon ville så gärna. Men vi har helt enkelt inte kommit dit än...



Några av katterna som söker hem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar