måndag 23 maj 2011

Fokus på mig

Första dagen på över en månad då det inte känns som att hjärtat ska banka sig loss från bröstkorgen och att andningen är i balans. Kanske beror det på att jag tog mig tid att sätta mig på golvet i ett par minuter och meditera igår kväll. Även om det bara handlade om ca 3 minuters försök att samla sig själv så har det gett effekt.

Tänk om jag kunde ta hand om mig själv bättre. Jag är en av de där som springer omkring och tänker på vad de kan göra för andra och har på väldigt länge inte sett till mina egna behov. Inte bara äta, sova och träffa vänner. Utan att verkligen stanna upp och fråga sig själv hur man egentligen mår. Det är inte lätt och det är inte alltid man vill höra svaret. Man är ju väl medveten om att man då kommer känna pressen att ta itu med dessa känslor. Ska DET också hinnas med? Man kan ha en massa saker på gång eller i huvudet som jobb, träning, barn, rensa garderoben, tvätta håret, sälja soffan, köpa tv bänk, mata katten, ställa klockan, sova, vakna, stressa till jobbet för att man lagt sig alldeles för sent då man drar ut på kvällarna för att pressa in andra saker än "komma hem äta sova schemat".

Susen är väl att prioritera och att våga prioritera rätt. I mitt fall så kommer inte stressen av att jag måste rensa min garderob eller av mitt arbete, utan från helt andra källor. Men saker runtomkring gör det inte lättare heller. Nu ska jag bara njuta av att ta det lungt och ta hand om mig. All fokus på mig för en gångs skull, i alla fall ett tag framåt:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar