tisdag 20 juli 2010

Recept

Nu har det gått en tid sedan midsommar, men jag tänkte i alla fall dela med mig av ett recept en av de otraditionella midsommar rätter jag bjöd på.

Har inte angett exakta kryddmått för vissa saker då jag oftast lagar mat med mer
känsla och mindre förnuft. Så släpp loss och laga mat med hjärtat, det blir godast då :)


Butterchicken
4-5 personer

1kg kycklingfiléer
2-3 gul lök
5 vitlökslyftor
1 matsked färsk riven ingefära
Färsk koriander
ca 4dl creme fraiche

Röd chili pulver
Tandoori krydda t ex från Santa Maria
Koriander pulver
salt

Sätt ugnen på 250 grader
Hacka lök och riv vitlöken och ingefära.
Blanda i röd chili, tandoori krydda och korianderpulver.
Det bästa är om du har en mixer för att få en fin blandning.

Dela kycklingfiléerna i mindre och lägg dem i en stor bunke
där du också kan blanda i kryddmixen och creme fraiche och salt.

Häll i extra tandoori eller chili krydda om så önskas.

Marinera över natten eller laga direkt. Lägg upp allting i
en ugnsform som du täckt med Aluminium folie sätt in i ugnen
i ca 25 min. Ta ut och kontroller en kycklingbit för att se om den
är klar.

Garnera med koriander och ät med ris eller ngt bröd.
Jättegott med formfranska och lime som snacks till öl
eller vin.


Redo att åka in i ugnen...

Färdig!

Med hjälp av en liten skål eller valfritt glas kan man piffa upp upplägget

Butterchicken serverat med ris och lite raita vid sidan av och smaksatt och garnerat med färsk koriander

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar