måndag 24 maj 2010

Dröm vs jobb eller drömjobb?

Vad är ett drömjobb? jag tror att det tolkas som en sysselsättning som man aldrig tröttnar på. Ett jobb som man hoppar upp ur sängen och gör en segerdans för, varenda morgon innan man hoppar in i duschen oavsett om det är 5 på morgonen, 12 på eftermiddagen eller om tuppen har dött. Ett jobb som man helt enkelt älskar!?

Jag vet inte, men för mig handlar det om att försöka hitta små drömmar i sitt jobb, om det inte är ens drömjobb, att utanför sin arbetstid jobba mot sina mål eller genom sitt jobb, försöka finansiera de delmål som krävs för att nå sina mål.

Allt det här förutsätter förstås att man har en ambition att uppnå något, det behöver inte vara en förmögenhet eller kändisskap, det kan vara så simpla saker som att lära sig göra pasta från grunden eller att bli en ägare till en båt eller bli duktig på att spela piano eller ta mc körkort. Jag tror att de flesta av oss går och dagdrömmer om saker vi vill kunna göra.

Vad jag försöker göra är att kartlägga vad jag tycker om, skriva ner dem fungerar bäst för mig. Helt enkelt bara brainstorma med sig själv vad man älskar att göra eller vill hålla på med.

Så här såg i alla fall min lista ut som jag delade in i kortsiktiga och långsiktiga mål, ursäkta min språkblandning men så ser verkligheten ut för en mångspråkig Svensk Indier som är bosatt i Sverige. Som i ett matlagnings program har jag redan den slutgiltiga listan färdig! men jag hoppas ni förstår min tanke med det hela.

EVERYDAY FOKUS

-Go to gym at least twice a week
-Voice Practice
-Drivers license
-Bli duktig på gitarr, repa
-Meditate every day
-Jobba med affärsidé xxxxx
-Jobba med affärsidé xxxxx

LONGTERM GOALS

-Drivers license - Before September
-Skapa 3 indiska dans koreografier - Before August
-Record a DEMO 3 songs - Before December

Jag har alltså först skrivit upp vad jag tycker om, plockat ut det viktigaste och de saker jag prioriterar mest idag. Sen har gjort en ny lista och skrivit vad jag behöver göra varje dag eller ett par gånger i veckan för att nå mitt/mina mål. På det sättet ger man sig möjligheten att verkligen fråga sig själv vad man vill göra och får svaret svart på vitt.

Jag vill ju bli en professionell sångerska bl a, vilka steg behöver jag gå igenom för att komma närmare målet? jo, att öva rösten varje dag, leta upp olika studio och se vem som är mest prisvärd, spela in en demo skiva och eventuellt skicka ut den till olika skivbolag är ju en bra början.

Nästa steg är ju hur man ska hinna med allt. Nyckelordet för det är också planering. Att varje dag på ett eller annat sätt komma ett steg närmare målet. För mitt guldfiskminne fungerar inget annat än att skriva upp allting i en kalender. Ungefär så här kan en vecka se ut:

Måndag: *måndagsmonstret går löst*
Tisdag: Träna rösten, spela gitarr en timme, *meditera innan jag somnar
Onsdag: Gymma, Träna rösten, läsa körkortsteori en timme, meditera
Torsdag:Träffa kompisen och jobba med affärsidén, Träna rösten, meditera
Fredag: Tacka Gud för att det snart är helg, träna rösten, slappa
Lördag: SOVA, gymma, träna på rösten, träffa kompisar och glömma bort alla sorger:)
Söndag: Stör ej!

*meditation hjälper att fokusera och tömma huvudet på alla tankar:)
man ser målet tydligare om kusten är klar!

Vad säger ni? Vad har ni för drömmar??
Jag kan tycka det är lite sorgligt att en del människor dag ut och dag in går till sitt jobb utan att verkligen ställa sig de frågorna. Sen finns det ju dem som är fullkomligt nöjda med att gå till jobbet få sin månadslön och sen njuta av sitt liv med familj och vänner, resa osv. Det är ju minst lika bra och i vissa fall kanske t o m bättre om man trivs med det. Men jag vet att det finns folk därute och vänner som vill åka t ex till LA för att testa skådespelarlyckan och ge sig själv en chans eller vill starta eget men tror inte tillräckligt mycket på sig själva för att kunna göra det. Men lyckas man inte så har man i alla fall försökt och bara det kan betyda mycket för ens utveckling och självkänsla. Det är inte alltid man når sitt slutgiltiga mål men kan komma mycket nära och kanske upptäcka att det är just där man vill stanna. Så sitt inte bara där om du önskar dig något. Just do it!

En quote jag älskar: "Be careful what you set your heart on, cause it will surely be yours"


Så här såg förra veckan ut, måste få ordning på handstilen i framtiden *skäms på mig*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar