lördag 9 oktober 2010

Hej på er!

jag är tillbaka i bloggform! känns skönt att vara tillbaka. Jag höll på att bli galen av all vila och allt man inte ska göra när man är sjuk.

De här fyra dagarna har gett mig min passion tillbaka, dansen. Visst jag dansar 2 gånger i veckan men jag blev så rastlös av att inte dansa att den väckte dansvulkanen till liv inom mig! Dans Dans Dans! Jag har numera fått höstdrömmarna i rullning. Så här
har den senaste veckan sett ut för mig

Måndag: Jobb och ledig kväll (Gym och träffa vänner)
Tisdag: JObb och *Gitarrkurs* 1 och en halv timme
Onsdag: Jobb och ledig kväll (Gym och träffa vänner)
Torsdag:Jobb och *Streetdance*
Fredag: Jobb och *Bharatnatayam*
Lördag & Söndag: Fri att göra vad jag vill.

Jag kan inte tro att det är sant när jag ser min veckorutin.
Äntligen börjar jag få till det!

-Jobbet ger mig en lön att leva på, är som en utbildning för mig, där träffar jag en massa trevliga och roliga människor varje dag.
-Gitarrkursen kommer att utveckla mitt gitarrspel så att jag kan göra bättre musik.
-Street dance är väl sådär, men själva bootcamp delen som han kör varje gång gör mig smidigare och starkare som dansare.
-Bharatnatayam är bara gudomligt för mig, det gör mig stark och det ger mig fler redskap för att kunna göra koreografi i framtiden om jag vill det.

Nu kanske man inte behöver ha sin vecka fullspäckad, men för mig känns det här precis lagom. Jag har ju fortfarande 4 dagar att göra precis vad jag vill. Jag kommer förmodligen att gymma minst 2 ggr för att hålla kurvorna i schack.

Även om man har barn och familj tror jag att man kan ha minst 2-4 timmar för träning eller vad man nu tycker om att göra 1-2 ggr i veckan. Eller har jag fel? Det tycker jag nästan att man ska stötta varandra i, att ta hand om sig själv. Vilket i sin tur faktiskt leder till att man tar hand om sitt förhållande.

Gör man något man tycker om eller vad ens kropp tycker om så kommer det bara att ge goda bieffekter för hela familjen. Sen kan man ju turas om att vara hemma med barnen, ge varandra tid till att ta hand om sig själv och varandra. Om man är ensamstående kanske man kan vända sig till barnvakt eller förälder om man har möjlighet till det, vissa gym har t o m en barn del där barnen kan leka medan man tränar. Kanske svårare med riktigt de små, men de blir också stora nog att klara sig själva kortare stunder.

Om inget av det heller fungerar då beordrar jag er att göra 20 armhävningar, 20 situps och ställa dig mot väggen, böja dig ner och sitt som om du sitter i en stol med benen i 90 graders vinkel så länge du bara orkar (ger dig starka ben och snygga lår;) ) en gång om dagen. Tar max 10 min. Tipsen och övningarna här nedan hittade jag på Aftonbladet Sofis Mode och tycker att de är lite roligare övningar än traditionella situps.

Jag tror också att det är viktigt att förstå att man inte BARA behöver träna magmusklerna om man vill ha en platt mage, utan även träna andra muskler, kanske springa eller dansa för att öka förbränningen och bli av med fettet. PLUS dra ner på skräp mat och socker. Man märker fort hur osugen man blir grillens hamburgare och pommes så fort man kommer igång med träningen! Här är i alla fall länken till videon och övningarna, enjoy:)

http://www.aftonbladet.se/sofismode/traning/article6499785.ab#abArticleLike

4 kommentarer:

  1. o du är smal som en sticka o har inga barn själv?

    SvaraRadera
  2. Oj hoppas du inte tog illa upp, jag försökte enbart peppa alla därute med eller utan barn:)

    SvaraRadera
  3. okej...blev inte direkt peppad utan snarare kändes det som ett påhopp till oss som kanske varken har råd, tid då man har småbarn. Du är ju pinsmal så varför hetsträna o lägga så stor vikt på träning o rätt kost. om jag vore dig skulle jag dricka grädde!

    SvaraRadera
  4. Hade det varit ett påhopp hade jag aldrig nämnt alternativet om att träna hemma.

    Jag hetstränar inte. Dansar 2 ggr i veckan och gymmar knappt något. Det jag angett i min blogg är bara mål. Det bör tilläggas att jag äter som en häst och äter långt ifrån "rätt kost". Synd att du drar så hastiga slutsatser.

    SvaraRadera