onsdag 10 augusti 2011

Varning för ytligt inlägg!

Jag läser ca 4-5 bloggar. Av dessa känner jag kanske 90% personligen. Det tar mig knappt 3 minuter att göra det. Facebook är en kul "uppfinning" och ett utmärkt sätt att marknadsföra sig själv, sina produkter, sina tjänster osv. Men också ett praktiskt sätt att hålla kontakt med vänner som man kanske inte träffar så ofta. Jag lägger inte ner mer än max 10 min, om ens det per dag. Men ibland kan jag komma på mig själv bläddrandes i kompisars fotoalbum att det gått alldeles för lång tid och att jag egentligen bara skulle kolla mejlen. Jag muttrar lite lätt och så går livet vidare. Så är det med den saken.

Sen finns det människor som spenderar mycket tid på sociala medier som just Facebook, Aftonbladet och Blondinbellas eller Kenzas blogg. En del står för sitt surfande och tycker att det är ett kul tidsfördriv. Vilket jag håller med om när man inte har bättre för sig. Ibland vill man äta ekologisk mat odlad på en biodynamisk gård och ibland vill man kanske helt enkelt äta på Donken. Vad som är skräpmat och finare alternativ är var och ens ensak och smaksak.

Vad jag lägger märke till i olika kommentarsfält osv är att det finns människor vars enda mål är att pracka ner på andras ytliga val av ämne, aftonbladets intressanta meningsuppbyggnader och allmänt mobba sönder andra skribenter istället för att ge konstruktiv kritik. Hur kan man inte fatta att man ska läsa vilken tidning som helst förutom just Aftonbladet och Expressen om man vill ha en proper, proffessionell touch på sin dagliga nyhetsläsning. Och vem har bett någon att klicka in sig på modebloggar om allt man vill läsa om är politik eller bilmotorer?

Det finns människor som dag efter dag fortsätter att läsa sidor som de tycker är så smaskiga och kryddiga att läsa och sen ha mage att klaga över hur samhället håller på att rasera p g a att folk lägger ner så mycket tid på dittan och dattan och prioriterar fel. Är du en gnällspik och inte har förståelse för att det måste finnas två sidor av ett mynt för att myntet överhuvudtaget ska existera så kanske man ska överväga att sluta läsa alla värdelösa texter och förbättra statistiken genom att ägna sig åt andra aktiviter än att hålla ett öga på vad dessa värdelösa människor känner för sin senaste inköpta väska, sin nytankade bil eller den nyuppsatta hyllan på den fulaste fondväggen någonsin. Allting behöver inte alltid vara på dödligt allvar!?

En klassisk modebloggbild till dig som älskar stora solglasögon och stora handväskor. Varsågod!

2 kommentarer:

  1. Bloggar man får man tåla kritik. Att ge kritik är inte att gnälla, tycker jag. Och ja jag tillhör dem som tycker att samhället har blivit helt skruvat och att medelsvensson håller på att bli fördummad. Ta bara svenska språket tex...Men detta har jag förstås ingen statistik på utan bara aningar....

    SvaraRadera
  2. Jag hyllar kritik. Men när det kommer till "du är ful och du suger nivån" så hamnar det i en annan kategori. För mig är det mobbing. Och vad lär barnen av det när vuxnar sågar varandra för att de har en dålig dag och måste avreagera sig?

    Visst får man lära sig att ta sådant med nypa salt. Speciellt om man är en offentlig profil, vilket är det
    jag syftar på i mitt inlägg. Sen har vi som sagt alltid
    ett val när det gäller vad man vill ta del av. Även om utbudet kanske smalnar så finns det alltid intellektuella forum som man kan ta del av.

    SvaraRadera