måndag 12 september 2011

Recept på himmelsk kyckling

Vad har jag gjort de senaste dagarna...jo, fokuserat på att äta en massa gott och ta hand om mig och försökt att bli helt frisk. Min diet har legat lite halft på hyllan då prioriteten var att äta det min kropp behöver och kräver. Att ställa en hel ost tillsammans med en liten kniv bredvid sig när man kolla på film är inte ok. Efter filmen fanns bara hälften av den kvar och ni kan väl gissa vart den andra halvan tog vägen?

Igår rensades klädkammaren. Tror nu bestämt att det ligger en förbannelse över den eftersom vi aldrig lyckas tömma den. Eller det gör vi ju, men det tar max 3 dagar att fylla upp den igen. Som sagt, jag tror inte att vi har någon makt över den biten längre...

Det bästa i helgen var nog den himmelska middagen som älsklingen lagade igår. Det var längesen jag åt något så gott!

Här hittar du receptet: Kycklinggratäng med dijonsenap och basilika - http://www.tasteline.com/Recept/Recipes-list-page/Recipe/?recipeId=99949

Ingredienser

4 st kycklingbröstfiléer
smör, att steka i
1 st tomat(er)
1 kruka(or) basilika
3 msk dijonsenap, (eller mer om du vill)
2 dl vispgrädde
2 st vitlöksklyfta(or)
2 dl crème fraiche
salt och peppar
2 dl riven ost

Servera till
haricots verts

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200 grader. Putsa kycklingfiléerna och banka ut dem försiktigt om de är ojämna. Stek i smör så att de får en fin yta.

2. Skiva tomaten tunt. Lägg filéerna i en ugnsfast form och lägg på tomaterna. Repa av alla basilikablad och hacka, strö sedan över.

3. Rör ut dijonsenapen i grädden och pressa i vitlöken. Blanda med crème fraiche och salta och peppra. Häll över kycklingen och strö över ost. Gratinera i 20-25 minuter.

4. Koka haricot vertes i lättsaltat vatten i någon minut. Servera med gratängen.

Recept: Linnea Swärd
Foto: Richa Bawa




1 kommentar: