måndag 30 augusti 2010

Kaffe True Blood & Gitarrjakt

Inget kaffe på över en vecka. Inget sug heller för den delen efter min 3 dagars detox är jag är fri!! Målet var inte att bli av med kaffesuget iofs Inte för att jag drack svart kaffe utan mjölk 4 gånger om dagen. Snarare en oskyldig latte efter lunch. Men små mängder räcker för att vända upp och ner på min mage så att jag av och till fick äta medicin. Ja,jag är en känslig prick.

Helgen har bestått av att städa lägenheten och sluka True Blood avsnitt. Städning går fortare än man tror om man bara ställer in sig på att göra det utan några pauser. För oss gick det på en timme knappt. Sen har man hela kvällen till att göra annat. Självklart lindrar bra musik a la Spotify en del av ångesten också.

Idag är det äntligen dags att köpa en ny gitarr. Jag har suttit i timmar i olika gitarraffärer och inte kunnat bestämma mig till jag hittade den rätta till slut. Det intressanta är att det inte är något känt märke. Kantare L100c heter den exakt och kostar 2395:- på Jam. Så här beskrivs den på Jams hemsida

"Klassisk gitarr byggd i Rumänien med solitt cederlock, levereras med Savarez Corum strängar, lönnhals, finsk design, fantastisk kvalitet på bygge och lååång sustain, fint komplement till spanjorer som ofta har en annan karaktär med mer nasala kvaliteter medan denna ger mer tyngd och bär tonen på klassiskt vis"

Jag provade en hel andra gitarrer också, bl a spanska och tyska men ingen kändes bra när det gäller ljudet inom den prisklassen, materialvalet var dock imponerande. Fastnade för en Martin som kostade 19000, den hängde jag tillbaka lika snabbt som jag tog ner den och raderade varenda spår av den från mitt minne.

Så den här Kantare ska vara prisvärd och det känns som att man får ett större ljud än de spankstillverkade i samma klass för mindre pengar. Den motsvarar Alhambra 2c om jag inte minns fel som är några hundralappar dyrare. Nu låter jag som världen gitarrexpert, men det är jag inte. Men det är kul att man börjar förstå lite mer inom området efter min lilla forskningsperiod.

Den enda tråkiga nyheten för idag är att jag börjar få känningar av en förkylning sedan i lördags. Så jag bryr mig inte om er som stirrar för att jag går med en vinterkappa, jag fryser så det är bara att acceptera. Så fort man går ut genom porten ser man den ena efter den andra utan jacka eller med bara kofta, sandaler och kjolar. Det är bra! thats the spirit! man ska behålla sommarkänslan så gott det går men bli nu inte förkylda.

Kramar
Farmor Richa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar