onsdag 16 januari 2013

Middagstips

Detta var mitt första försök till att laga Carbonara. Kikade runt lite på nätet efter ett optimalt recept men jag hittade inte ett enda som kändes bra. Antingen saknades det ost i receptet eller grädde eller bacon så jag kombinerade och tog det jag tyckte bäst om från varje recept och la en egen touch på det hela.

Självklart kan man göra en lightversion av receptet genom att byta ut vispgrädde mot ett magrare alternativ som matlagningsgrädde t ex.

Carbonara á la Richa - 4 - 5 portioner

2 paket bacon (ca 146 g x 2)
4 ägg
1-2 lök
4 vitlöksklyftor eller fler
500g färsk pasta
1,5 -2 dl Riven parmesanost
3 dl vispgrädde
soltorkade tomater
salt, peppar och cayennepeppar

1. Stek bacon knaprigt
2. Lägg i hackad lök och stek.
3. Tillsätt riven vitlök , stek ytterligare 1 min
4. Blanda 3dl vispgrädde med 4 ägg
5. 1,5 dl riven parmesan, salt, peppar
    och minst 1tsk Cayenne.
6. Koka 500 g färsk pastaoch
7. Häll över baconblandningen och snabbt ner med grädd och ostblandningen över det.

Obs! Viktigt att pastan är riktigt varm när du häller över såsen. Blanda till sist i torkade tomater om du gillar det.

Lycka till och njut!







3 kommentarer:

  1. Vilket bra recept, jag ska ta del utav det när jag lagar mat.

    SvaraRadera
  2. Den blir min nästa middag med sonen och barnbarnen. VI brukar leka hela kvällen och då har man inte så mycket kraft till matlagningen. Tack!

    SvaraRadera
  3. Om du känner för att göra en lite lyxigare version, så testa panchetta istället för bacon. Bara att skära bort den hårda kanten och sen steka den som vanligt!

    SvaraRadera