torsdag 4 november 2010

Ännu mera katt

Igår var tredje dagen med vår kattunge som fortfarande inte har något namn. Det var längesen jag kände mig så obeslutsam. Inget känns helt rätt än. Får göra ett nytt försök ikväll. Den goda nyheten är att han låtit mig sova trots att sovrumsdörren alltid står öppen. Han var väl bara lite orolig första natten...

Han är väldigt tam nu och känner sig trygg i hela lägenheten och hittar nu till kattlådan, matskålarna och oss . Man får även lägga honom på rygg i sitt knä och klappa på magen. Igår hade jag en halvtimmes intensiv lekstund med lillen. Vi spelade fotboll, kastade näsduksförpackningar och kattleksaker. Jag försöker att träna honom med en klicker, ni kan läsa mer om det nedan. Just nu är vi bara i första fasen där jag lär honom att förknippa klicket med belöning.

"Klickerträning är ett numera populärt sätt att träna hundar på. Metoden går ut på att man enbart använder sig av positiv förstärkning. Man använder oftast en klicker, en plastdosa med en metallflärp som avger ett "klick" när man trycker på den. Detta klick betingar man med en belöning - oftast en godisbit. Detta kan man sedan använda för att förstärka det beteende man vill ha fram. Klickerns fördelar är att förstärkningen blir mer exakt. Dels blir tajmingen lättare, dels låter klicket alltid på samma sätt, oavsett om man själv är glad, trött, grinig, rädd osv... Klicket ska alltid följas av en belöning."

Imorse stod han redan utanför sovrummet när jag gick upp. Han var glad och lekfull som en liten hundvalp, jagade mina fötter, skuttade omkring och smittade av sin morgonpigghet på mig. Försökte leka lite med honom medan jag målade ögonen och gjorde mina morgonbestyr (Jag har börjat gå upp lite tidigare än vanligt för att hinna med att mata honom och nu ser det ut att bli små lekstunder också.

Hoppas ni inte tröttnar på mitt kattprat, men som ni förstår kretsar mitt liv kring den här lilla krabaten just nu, min lilla ljusstråle i höstmörkret!

Här kommer den första bilden jag såg på honom i annonsen som jag föll för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar