måndag 27 februari 2012

LCHF våfflor

Allting är lite suddigt just nu, befinner mig någonstans mellan vintermörker och vårljuset. Men jag är full av energi och taggad inför våren. För mig börjar faktiskt året nu.

Dansen får mig att piggna till och må bra. Jag och min vetemjöl och sockerfria diet har en "on and off" relation då det känns svårt att hålla sig till en strict diet. Men nu när jag börjar hitta fler och fler recpet till våfflor, bakelser, bröd som man bakar med t ex fiberhusk eller mandelmjöl så börjar livet ljusna. Jag hoppas också bli bra med hjälp av ayurvedisk vård i Indien.

Igår gjorde jag jättegoda våfflor som vi åt tillsammans med Champinjon och harocots verts röra. Kan självklart också ätas på traditionellt vis med t ex bär, grädde/glass.

Recept på våfflor
Ingredienser:
2 ägg
1 dl vispgrädde
1 tsk fiberhusk
1 "knivsudd" bakpulver (jättelite alltså)

Gör så här:
Vispa ihop alla ingredienser.
Grädda våfflor (teflonbelagt våffeljärn)

Röran:
Hacka lök, svamp, haricots verts. Stek i smör eller olja
tilsammans med ärtor och häll på matlagnings/vispgrädde/creme fraiche.
Krydda med färsk vitlök, en massa peppar och salt.

Klicka röran på våfflorna och strö över en massa parmesanost.

Hur gott som helst!




1 kommentar:

  1. Hey! För mig funkade inte LCHF magmässigt förrän jag körde hardcore och gick in i ketos. Bara ett tips! :)

    SvaraRadera