söndag 2 oktober 2011

Dans

Det är skönt att ha höstrutinerna på plats. Rutiner är bra, rutiner är sköna.Rutiner kan också bli något mindre bra. Det handlar helt enkelt om vilken attityd man har till dem och inte låter rutinerna bli till rutin.

Så hur ser mina rutiner ut nuförtiden. Nyckelordet för hösten är "dans". Klassisk indisk dans. En dag tränar jag Bharatnatayam och en dag Kathak. Funderar starkt på att träna dansformerna ytterligare en dag i veckan. Den förstnämnda dansen är för mig som en krigardans. Det har kraftfulla eldiga rörelser. En dans som hjälper mig att uttrycka krigaren i mig. Kathak tror jag är den dansen som folk skulle tro passar mig bäst, i alla fall de som inte känner mig väl. En dans med en aning mer feminina och mjuka uttryck. Vad som är feminint och maskulint är var och ens ensak att bedöma. förstås. Jag älskar bägge. De lär mig att acceptera båda sidorna hos mig och bevisar att de kan leva i harmoni, i alla fall inom mig.

Onsdagar handlar förstås om yoga som hjälper mig att samla mig och fungerar som en ankare mitt i alltihopa.

Igår gick jag grundligt igenom alla danssteg jag behöver öva på. Jag tror jag ansträngde mig lite väl i kombination med stanna uppe för länge på kvällarna. Så i morse vaknade jag med ont i kroppen, konstig känsla i huvudet, hosta osv. Jag hoppas hursomhelst att kunna ta mig till jobbet imorgon. Ta hand om er och kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar