torsdag 27 oktober 2011

Dans, yoga och Diwali

Jag fortsätter att njuta av mina Kathak och Bharatnatayam danslektioner. Yogan räddade mig från kaoset i huvudet och kroppen igår. Då körde vi yogapass med övningar som öppnar hjärtchakrat. Jätteskönt verkligen, så man kan andas normal någon vecka framåt.

Något som var mindre skönt var tandutdragningen i lördags. Då drog jag ut en av mina två mjölktänder som besvärat mig länge. Jo ni läste rätt. Av någon anledning har jag kvar dessa mjölkisar och inte en skymt av någon redig tand under. Däremot har jag skonats från visdomständer som jag inte heller har anlag för, jag är väl tillräckligt vis som det är. Vill inte bli knäppare än så här. Lagom är bäst Hursomhelst så var smärtan efter tandisbesöket helt klart minnesvärd.

Igår åt vi Diwalimiddag hos mamma. Fantastiskt gott som vanligt. Mamma är den bästa indiska matlagaren jag känner och hon är självlärd. Önskar att bli minst lika bra som henne i framtiden, helst snart...

För er som inte vet vad Diwali är(med mig inräknad, tyvärr) "Diwali (deepavali) är en större hinduisk religiös ljusfest, som firas till minne av guden Ramas återvändande från exil. Den motsvarar vårt nyår. Diwali är ljusets högtid och den pågår under fem dagar kring nymånedagen i den hinduiska månaden kartika. Högtiden infaller i slutet av oktober eller början av november och är en av Indiens viktigaste högtider." källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Diwali


1 kommentar: